برنامه ریزی درسی
سمیه صاعدی؛ پروین صمدی؛ پروین احمدی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی دانشگاهی بر مبنای مدل اشتغال-پذیری فوگیت انجام شد. اصلاح مأموریت دانشگاهها در زمینه اشتغال از سه دهه پیش در جهان مورد توجه قرار گرفته است؛ به نحوی که برخی دانشگاههای پیشرو ساختار مدیریتی و برنامه درسی خود را به شکلی سازماندهی کردهاند که دانشآموختگان آن بتوانند در تولید فناوری، ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی دانشگاهی بر مبنای مدل اشتغال-پذیری فوگیت انجام شد. اصلاح مأموریت دانشگاهها در زمینه اشتغال از سه دهه پیش در جهان مورد توجه قرار گرفته است؛ به نحوی که برخی دانشگاههای پیشرو ساختار مدیریتی و برنامه درسی خود را به شکلی سازماندهی کردهاند که دانشآموختگان آن بتوانند در تولید فناوری، ارائه راهکارهای نوآورانه و حل مسائل اجتماعی و اقتصادی پیشگام باشند. پژوهش حاضر از نظر نوع هدف توسعهای و به روش کمی با رویکرد پیماشی انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته و جامعه آماری تمامی دانشجویان دوره کارشناسی در دانشگاههای جامع دولتی شهر تهران بود. نمونهگیری به روش طبقهای صورت گرفت. حجم نمونه آماری با توجه به فرمول کوکران 384 نفر برآورد گردید که با توجه به محدودیتهای تعداد 290 نمونه پرسشنامه تکمیل و وارد فرایند تحلیل شدند. دادههای بدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که انطباقپذیری بر مهارتهای اشتغال-پذیری به میزان 529/0، هویت شغلی بر مهارتهای اشتغالپذیری به میزان 807/0و سرمایه انسانی-اجتماعی بر مهارتهای اشتغالپذیری به میزان 424/0 تأثیر مثبت و مستقیم دارند. همچنین محتوا بر سرمایه انسانی-اجتماعی (960/0)، روش تدریس بر سرمایه انسانی-اجتماعی (998/0)، روش تدریس بر هویت شغلی (236/0)، شیوه ارزشیابی بر سرمایه انسانی-اجتماعی (23/1)، ویژگیهای یادهنده بر سرمایه انسانی-اجتماعی (247/0)، ویژگی-های یاددهنده بر هویت شغلی (39/1)، ویژگیهای یاددهنده بر انطباقپذیری (382/0)، محیط یادگیری بر هویت شغلی (13/1) و نهایتاً محیط یادگیری بر انطباقپذیری (06/2) تأثیر دارد.
پروین صمدی؛ طاهره احمدی؛ پروین احمدی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی شایستگی معلم بهمثابه یادگیرنده مادامالعمر در نظام آموزشوپرورش ایران و اعتباربخشی آن انجامشده است. این پژوهش جزء پژوهشهای ترکیبی، از نوع اکتشافی متوالی و مدل طبقهبندی بود که در دو مرحله کیفی و کمی انجام شد. بخش کیفی با استفاده از روش سنتز پژوهی و طی شش مرحله Sandelowski and Barroso (2003) انجام گرفت. بخش کمی ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی شایستگی معلم بهمثابه یادگیرنده مادامالعمر در نظام آموزشوپرورش ایران و اعتباربخشی آن انجامشده است. این پژوهش جزء پژوهشهای ترکیبی، از نوع اکتشافی متوالی و مدل طبقهبندی بود که در دو مرحله کیفی و کمی انجام شد. بخش کیفی با استفاده از روش سنتز پژوهی و طی شش مرحله Sandelowski and Barroso (2003) انجام گرفت. بخش کمی با استفاده از روش توصیفی پیمایشی و پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. جهت تعیین اعتبار از سه سوسازی منابع دادههای استفاده شد و ضریب آلفای کرونباخ 94/0 حاکی از پایایی ابزار در این پژوهش بود. پرسشنامه در اختیار 150 نفر از متخصصان حوزه برنامهریزی درسی و روانشناسی تربیتی قرارگرفته و دادهها با استفاده از روش تحلیل عامل تائیدی یک مرحلهای و دومرحلهای به کمک نرمافزار لیزرل تحلیل شد. شایستگی معلم در نقش یادگیرنده مادامالعمر شامل چهار بعد اصلی در بعد مکانیسم فردی، مکانیسم انگیزشی مکانیسم سواد اطلاعاتی و فناوری و مکانیسم کنشگری است. یافتههای بخش کمی حاکی از آن بود که گویههای عنصر مکانیسم فردی با بار عاملی 80/0-91/0، گویههای مجهز بودن به مکانیسم انگیزشی با بار عاملی 68/0-91/0، گویههای عنصر مکانیسم اطلاعاتی و فناوری با بار عاملی 91/0- 94/0 و نیز گویههای عنصر کنشگری با بار عاملی 85/0- 93/0 تبیینکننده معنیداری برای الگوی مذکور بوده و اعتبار آنان تأیید میگردد.